Nog 90 daagjes :).. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lissy Veld - WaarBenJij.nu Nog 90 daagjes :).. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lissy Veld - WaarBenJij.nu

Nog 90 daagjes :)..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lissy

02 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

25-02-08 t/m 02-03-08

Hoi allemaal..

Weer even een berichtje uit Suriname..
Alles goed??

Tjha.. Wat zal ik jullie is gaan vertellen…..
Deze week weer stage gelopen.. Het was mijn laatste week op de couveuze-afdeling.. Ik heb erg lekker gewerkt.. Nog even geëvalueerd met de Hoofdzuster.. Ze vond dat het allemaal goed was gegaan, maar wel supersnel.. :D.. Ik vind het nu ook wel weer jammer om weg te gaan.. Maar het lijkt me ook heel leuk om de kinderafdeling te zien..

Maandagavond zijn we met Nienke mee geweest naar een sportschool-TJE.. Echt heel klein.. Maar we hebben heerlijk gesport.. Eerst een half uur oefeningen doen.. Daarna 3 kwartier tot een uur spinnen.. :)..
Na het sporten werden we gescreend.. Pff.. Toen schrok ik wel eventjes.. Haha..
Mja.. Zo met dat sporten moet dat wel weer goed komen :P..
De andere avondjes wat bezig geweest met onze opdracht.. En meestal lekker op tijd slapen..
Donderdagavond weer naar de sportschool geweest.. En daarna nog gezellig uit eten geweest..
Vrijdagmiddag de was weer gedaan.. Boodschapjes gehaald.. En onze huur van de fietsen betaald.. :P..
Zaterdagochtend werden we om 07.45uur in het krasnapolski-hotel verwacht.. Vanuit daar zijn we met een busje naar Berg&Dal gegaan.. Samen met Mariëlle, haar moeder en haar broer..
Naar Berg&Dal was ongeveer 2,5uur rijden door de jungle van Brokopondo.. Over flinke hobbels..
Daar aangekomen werden we ontvangen door 1 van de gidsen.. Dit was echt heel leuk, hij had een klein brulaapje op zijn nek.. Deze heeft hij vorig jaar meegenomen uit een indianendorp.. Hij voedt hem op, zodat hij tam blijft… Echt vet :D..
Hij vertelde hoe ons programma er uit zou gaan zien.. We zouden beginnen met de hiking expeditie, dan de canopy en als laatste kayaken..

Voor de hiking-expeditie ging ‘Kaatje’ met ons mee.. Hij vertelde ons veel over de berg.. En liet ons veel zien.. Zoals de begraafplaats van de eerste bankdirecteur, de begraafplaatsen van de slaven, de plek waar de nederlandse militaire zaten en een beekje waar de mensen vroeger goud zochten.. Er schijnt ook echt heel veel goud onder die berg te liggen :P haha..

Berg en Dal (Sranan: Bergi)
Is een dorp en voormalige plantage in Suriname; ongeveer 100 km ten zuiden van Paramaribo in het noorden van het district Brokopondo aan de linkeroever van de rivier Suriname, aan de voet van de Blauwe Berg (85 meter).

De blauwe berg zijn we helemaal over geweest.. Dit was erg mooi om te zien.. En erg leuk om naar Kaatje te luisteren.. Hij heeft ons ook 3 fruitsoorten laten proeven.. Zuurzak, Pompelmoes en nog iets.. Maar daar ben ik de naam even van kwijt :P..
Ik wil de hele geschiedenis van de berg wel gaan vertellen.. Maar het is toch makkelijker als jullie dat zelf even op gaan zoeken.. Als jullie dat leuk vinden natuurlijk :P Haha..

Toen we weer terugkwamen stond er een lunchpakketje voor ons klaar.. En lekker wat drinken.. Toen we dit allemaal op hadden werden we gehaald door 2 andere gidsen voor de volgende activiteit.

De canopy…
Vlieg tussen de bomen van de Surinaamse Jungle! Met 11 verschillende kabelbanen (een totale lengte van 1 km) beleeft u de ultieme adrenaline kick: u vliegt tussen en over boomtoppen met als climax een vlucht boven de Surinamerivier.

We kregen een tuigje om, moesten 1 handschoen aantrekken en een helm opzetten.. Daarna kregen we uitleg over welke houding we aan moesten nemen enz.. Ook gingen we nog even op het droge oefenen..
Vervolgens gingen we de berg op, om daar te genieten.. het was echt VET..!! Zeker de kabelbaan die over de Surinamerivier gaat.. :D..
Toen we de laatste kabelbaan gedaan hadden stonden we aan de overkant van de Surinamerivier.. Daar stond een bootje klaar om ons weer terug te brengen..

We hebben heel even pauze gehouden.. En zijn daarna de kayak ingegaan..
Dit was ook erg leuk.. Super mooi die omgeving.. En even genieten van de stilte :P..
Helaas viel de terugweg een beetje tegen, dit ivm stroming.. Maar we hebben het gehaald :D.. Trots op mezelf ;) haha.. Maar wel helemaal nat.. Gelukkig hadden we reservekleding mee..
Duss.. Ons even snel omgekleed.. Nog wat geschreven in het gastenboek.. De gidsen bedankt en de bus weer ingestapt..
Uiteindelijk waren we om ongeveer 20.30uur weer thuis.. Helemaal kapot..
Nog even een broodje gegeten, gedoucht en lekker vroeg naar me bed gegaan..

Zondag - dolfijnenkijkdag.. Om half 9 moesten we ons melden bij Leonsberg.. Hiervandaan vertrok ons bootje met onze gids.. Al na een klein tijdje zagen we de eerste dolfijnen zwemmen..
De dolfijnen zwemmen in de overgang van zoet en zout water.. (de surinamerivier en de oceaan)
Het was heel lastig foto’s maken.. Want die dolfijnen zijn super snel :P..
Maar marielle heeft met haar camera toch een paar mooie foto’s gemaakt..
Om ongeveer 11uur kwamen we aan bij een strandje.. Daar mochten we pauzeren tot 13.00uur..
Dan snap je vast wel wat ik gedaan heb ;).. Heerlijk 2 uurtjes in de zon gelegen..
Terug met de boot zagen we nog veel meer dolfijnen.. :D.. Het zijn echt mooie beestjes..
Het was echt vet.. (H)..
Om 15.30 waren we weer thuis.. Allemaal weer lekker verband :P haha.. Maar wel een super dag gehad..
De foto’s kijken, uitzoeken enz.. Douchen, omkleden en vooral goed insmeren met after-sun :P..
En daarna lekker Roti halen.. :D
Vanavond weer een beetje op tijd naar bed..

Morgen mijn eerste dag op de kinderafdeling.. Ben echt benieuwd hoe het daar zal zijn.. Ben toch wel een klein beetje zenuwachtig :P.. Mja.. Zal wel goedkomen..

De post is nog steeds niet aangekomen.. We hebben het postkantoor al gebeld.. En hopen dat ze het binnenkort komen brengen.. Want ik wil me kamer versieren .. haha..
Dit werkt echt heel raar in Suriname.. Ze brengen de post als ze zin hebben of als er een hele berg ligt.. Dus zodra ik iets binnen heb horen jullie het..

Ik denk dat ik zo wel weer een mooi verhaaltje heb gemaakt :P Ik verwacht wel weer een aantal reacties hoor.. Want dat worden er steeds minder :P..

Zijn er toevallig nog nieuwtjes…?! (a)..

Spreek jullie snel weer..!!
Hele dikke kus..!!
Mis jullie..!!

• 03 Maart 2008 - 08:17

Els Joosten:

hoi Lissy

Weer een erg leuk verhaal. Wat maak jij daar naast je werk erg veel mee. Een hele ervaring, maar geniet er maar van want de 90 dagen zijn zo om.

els

• 03 Maart 2008 - 10:09

Michelle:

Heej lieverd!
    Wat een heerlijk superlang verhaal heb je er weer opgezet!! Echt zo leuk weer om te lezen! Je hebt wel een leuk weekend gehad zeg:)
    Heel veel succes vandaag met je eerste dag op de kinderafdeling!!
    We missen jou ook hier!!
    Dikke kus uit Nederland

• 03 Maart 2008 - 14:20

Maritjuh:

Lisjuh!!!
    Nog maar 90 dagen joh!! Das toch zo voorbij!!:) Leuk die jungle tochten en die kabelbaan lijkt mij ook vettt
    En die dolfijnen!!! jaloers.....:(
    Nou volgens mij geniet je daar wel!! Supaahhhh..
    Suc6 op je nieuwe stageplek en k spreek je snel!!
    xxxx

• 03 Maart 2008 - 14:29

Jos:

Sjonge Lis
    het is niet alleen stage, gelukkig zien jullie heel veel nieuwe en leuke dingen.
    Ik was vanmorgen op kantoor en hoorde els ook al vertellen dat je gemaild had dus iedereen wil weten hoe het met je gaat
    Succes op de kinderafdeling en we horen snel weer
    Jos

• 03 Maart 2008 - 18:16

Jet:

Lieve Lis,
    Wat weer een leuk verhaal. Ik zou zo met je willen ruilen.Tenminste op het gebied van de excursies. Prachtig joh!
    Het is hier vooral koud en heel veel KOUDE wind.
    De vakantie zit er weer op. Het waren lekkere dagen maar het ging snel. De eerste zondag ging Hans van zijn werk uit fietsen. 50 kilometer op de Utrechtse heuvelrug. Wat een bikkel he! Ik vond het wel een beetje veel voor iemand die niet echt veel traint maar dat mocht ik natuurlijk niet zeggen. Het was een hele ervaring voor hem. Hij was maar een paar keer over de kop gegaan, had alleen maar een bult naast zijn knieschijf ter grootte van een ei en zijn rechterbovenbeen was een beetje errug dik geworden en....hij loopt nu nog stijf. Maar hij was wel heel sportief bezig. De foto's in zijn snelle outfit zijn erg leuk. Vooral de helm!
    Wij zijn die zondag naar het Park geweest.Een voorstelling van Niels Holgerson met acteurs en poppen. Het was echt fantastisch! Het begon wel spannend want ze hadden de rij gewone stoelen niet neergezet en daar zaten wij nou net....gelukkig waren er nog vier gewone plekjes in de tribune. Maandag en dinsdag was Jens twee nachtjes bij opa en oma te slapen geweest en hij had vrijdag de vogeltjes schoongemaakt bij opa en Judith. "Zo" had hij aan het begin van de vakantie gezegd "Ik heb geregeld dat ik wat leuks te doen heb deze vakantie!" En dat was dus gelukt. Skip en Tess waren wel gewoon thuis. Al was het helemaal stil zo zonder Jens.
    De laatste zaterdag naar het strand geweest. We dachten "lekker" uitwaaien en ff rennen op het zand. Maar toen we aankwamen bleek dat er gewoon GEEN zand was. Dat is raar. Het water kwam gewoon tot de duinen. Er waren zelfs van die grote grijze betonnen platen meegesleurd richting zee. De strandopgang was voor een gedeelte WEG. We hebben natuurlijk foto's gemaakt en het staat op video. Maar dat komt wel als je er weer bent.
    We gingen nog even langs de duinrand lopen maar je raadt het al.. de golven kwamen recht op ons af...daar stond ik dan met mijn gewone schoenen....NAT HE.
    En we konden Meissie bijna in Engeland ophalen...... Gelukkig hebben we het allemaal gered om terug te komen bij de strandopgang. Skip had nog een prachtige bal gejut...ja hij kan er wat van. Volgens die jongens is het een HELE ECHTE van een belangrijk toernooi....hij komt minstens uit Engeland.
    Je snapt wel een hele ervaring zo'n dagje strand, met veel wind. Ze hadden in ieder geval iets te vertellen op school.
    Nu is het "gewone" leven weer begonnen. Als we weer iets meemaken dan laten we het natuurlijk weten. In ieder geval een hele dikke zoen....Hans, Skip, Jens, Tess en Jet.
    En we lezen jouw verhalen vol plezier!

• 03 Maart 2008 - 18:35

Anja:

Ey lieverd. Wat maken jullie veel mee, super leuk om te lezen. Avontuurlijk die safari. Lekker dat jullie aan het sporten zijn. Hier gaat het zijn gangetje, maar je mist niets.... Leuk dat je naar de kinderafdeling ga, veel succes en met je opdrachten! Lukt het een beetje?? Geniet ervan en nog veel plezier. Knuffel mij.

• 04 Maart 2008 - 09:01

Nicole:

hejj lissy

vet leuk al die dingen die jullie doen!! k ben wel een beetje jaloers hoor:P

suc6 op de kinderafdeling!!

xxx

• 04 Maart 2008 - 11:09

Richard:

heej lis! Je hebt er weer een mooi verhaaltje van gemaakt hoor, heb weer aandachtig zitten lezen ;)! geniet nog maar van de komende 90 dagen want het is zo om..!! Spreek je snel weer!!
    Dikke kus
    Richard!

• 04 Maart 2008 - 20:33

Hans:

Dat is pas genieten Lissy! Geniet ervan,je bent zo weer thuis. Hier hagelt het. Aftersun, wat is dat ook al weer? Denk dat ik ook beter kan gaan spinnen, dat asfalt is best wel hard. Ik was blij met mijn hellempie. Op mijn hoofd na was namelijk alles beschadigd.
    Die post, tsja, wat zijn we hier dan verwend he? Vandaar dit berichtje, een kaart zou toch niet aankomen.
    doei!

• 05 Maart 2008 - 09:15

Br0er! :p:

na die 90 dagen.. ben ik blij dat je weer terug kom want begin je nu wel te missen hoor zusje ... (k) hvj

• 05 Maart 2008 - 12:52

Elly De Boer :

hallo lissy

leuk om te lezen wat je kan doen buiten je stage.geniet ervandan dan gaat de tijd ook harder

groetjes elly

• 08 Maart 2008 - 14:33

Helma:

Hallo Lissy
    Hoe is het daar? Aan je verslagen te lezen heb je het wel naar je zin. Aan de foto,s te zien is het daar erg mooi en maak je leuke uitstapjes. veel succes op de kinderafdeling.
    groetjes, Helma,Peter,Bas en Anne