Ik weet geen titel :P - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lissy Veld - WaarBenJij.nu Ik weet geen titel :P - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lissy Veld - WaarBenJij.nu

Ik weet geen titel :P

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lissy

22 April 2008 | Suriname, Paramaribo

14-04-08 t/m 20-04-08

Hooi Allemaal,

Pff.. Steeds een titel bedenken is best lastig :P Haha..

Hier weer even een verhaal van afgelopen week..
Het is een beetje laat.. Maar ik ben jullie niet vergeten hoor :P..
Hoe is het in Nederland? Ik hoorde dat het best mooi weer is.. Hier helaas niet.. Afgelopen week weer veel regen gehad.. Mja.. Hopen dat ik de laatste 6 weken nog een beetje bruin kan worden :P.. Want ja.. Over 6 weken ben ik alweer thuis.. Dat is wel heel gek hoor..

Deze week was ook alweer de laatste week van de hartmissie.. Het was echt heel erg leuk en vooral interessant.. Ik heb zelfs bij een operatie mee mogen kijken.. :D..
Ook stond er een stukje over de hartmissie in de surinaamse krant.. Hebben jullie daar in Nederland eigenlijk nog iets over gehoord?..

Overzicht van de week, Haha:
Maandag kwam ik thuis en toen lag er een lieve kaart van opa en judith op tafel.. Dankjewel :)..
’S avonds ben ik niet gaan sporten.. Ik was niet helemaal lekker en ik wilde mijn GVO-opdracht afmaken..
Dinsdagavond hebben we wat gegeten bij ’t Vat.. Daarna hebben we nog gezellig wat gedronken bij La Caff.. Hier gingen we heen voor Sergio.. Dat was namelijk zijn laatste avondje hier.. Dus we moesten wel even gedag zeggen.. Hij is inmiddels weer in Nederland..
Woensdagavond hebben we met Roelina, Bertina en Ant bij Zuz&Zo gegeten.. :).. Dit was weer erg lekker..
Donderdagavond wel weer gesport.. En daarna mijn tas ingepakt voor het weekend Galibi..

Het Galibi Natuurreservaat ligt aan de noordoostkust van Suriname en heeft een oppervlakte van 4000 ha. De typische vegetatie bestaat uit kust en oeverwalbossen. De belangrijkste legstranden voor zeeschildpadden in de West Atlantische Regio komen voor in Galibi. De legstranden staan bekend om de grote populaties van lederschildpadden aikanti [Dermochelys coriaceae], die daar en in het Amana Natuurreservaat in La Guyana hun eieren leggen. Bijna de helft van 's werelds gezonde populaties komt hier nesten.

Vrijdagochtend moesten we om 8.00uur in het Krasnapolsky Hotel zijn.. Daar werden we opgehaald met een busje.. We waren in totaal met ze 5e.. Daphne, Nori, Nienke, Jouk en Ik.. Erg gezellig.. :)
Na een uur rijden hadden we even een pauze.. We kregen een broodje en wat drinken.. Na het eten nog over de commewijnebrug gewandeld.. Aan de andere kant van de brug kwamen we bij een fruitkraam.. Met allemaal erg lekker fruit.. Onze gids (Hallie) nam dan ook wat voor ons mee..
Daarna hebben we ongeveer nog twee uur in het busje gereden.. We reden onder andere door Moengo en langs het monument in Moiwana..

Op 29 november 1986 werd het Oost-Surinaamse bosnegerdorp Moiwana onverhoeds overvallen door een militair commando. Ongeveer 50 dorpelingen, meest vrouwen en kinderen, werden neergeschoten en hun huizen in brand gestoken. De aanval werd uitgevoerd door het nationale leger van Suriname, dat onder leiding stond van Desi Bouterse.
Over de gebeurtenis is een film gemaakt: Membre Moiwana.. Dus als jullie je vervelen ;)..

Uiteindelijk kwamen we uit in Albina.. Hier hadden we weer even pauze.. De gids raadde ons aan om een poncho te kopen.. Dus ik kocht een mooi regenpak met legerprint :P.. haha..
Vanuit Albina gingen we met een bootje naar Galibi.. Wij natuurlijk allemaal eigenwijs en geen regenpak aan.. maar wel allemaal Zeik en zeik nat.. haha..
Aangekomen op Galibi konden we onze spullen opruimen en nog even relaxen.. Daarna kregen we een heerlijke maaltijd.. :)
We sliepen in een mooie vakantiewoning aan het strand..
Na het eten nam onze gids ons mee het indianendorp in.. Dit was echt heel erg leuk.. We zijn in souvenirswinkeltjes geweest, hier verkochten ze veel sieraden die gemaakt waren door de bevolking zelf.. We zijn in de dierentuin van Galibi geweest.. Dit was echt heel erg leuk.. Ik heb een luiaard vastgehouden, een slang en aapjes.. We hebben de basisschool en de kerk gezien.. En zijn zelfs bij het radiostation van Galibi geweest.. Hier vroeg de radioman of iemand van ons live in de uitzending wilde komen.. Nienke heeft uiteindelijk een leuk woordje gedaan..
’S avonds kregen we nog een lekkere soep.. Na het eten hield de bevolking een culturele dansavond.. Dit was heel erg leuk om naar te kijken.. En aan het einde moesten wij natuurlijk ook even meedansen.. Haha..
Hierna zijn we nog in de bar belandt.. Dit was heel erg gezellig.. Uiteindelijk lagen we om ongeveer 01.00uur in bed..

Zaterdag ging om 04.30uur de wekker alweer.. Dit was dus een heel kort nachtje..
Om 05.00uur bracht een bootje ons naar het schildpaddenstrand.. De gids vertelde ons dat we wel foto’s mochten maken, maar absoluut niet met flits.. Dit omdat je de schildpad hiermee kunt verblinden.. Je snapt natuurlijk wel weer wat mij gebeurde.. Owowow.. Mja.. Die foto is wel heel erg mooi geworden :P Haha..
Toen we aankwamen op het strand was het nog best donker.. Al snel zagen we een grote schildpad.. Dit was echt onwijs mooi.. Toen hebben we nog een stukje over het strand gelopen waar we nog twee schildpaddenzagen.. Daarna liepen we weer terug naar de eerste schildpad.. Zij was bezig met het graven van een nest.. Het werd natuurlijk steeds lichter door het opkomen van de zon.. Dus we hebben wel hele mooie foto’s kunnen maken.. Maar als je echt wilt weten hoe mooi het is.. Dan moeten jullie gewoon zelf heen.. Want het is niet te beschrijven zo mooi :)..
Uiteindelijk hebben we de schildpad ook nog eieren zien leggen.. En heb ik zelfs een schildpaddenei vast mogen houden..
Om ongeveer 07.00uur waren we weer terug bij onze vakantiewoning.. Om 08.00uur kregen we ons ontbijt.. Erg lekker..
Daarna moesten we onze tassen weer inpakken, want het bootje zou ons om 09.30uur brengen naar het buurland Frans Guyana.. Op Frans Guyana zijn we naar ‘Du Camp De La Transportation’ geweest.. Dit is de gevangenis waar Papillion gevangen heeft gezeten.. De gids vertelde hier heel veel over.. Het was wel heel indrukwekkend om al die cellen te zien en te horen hoe het er toen aan toe ging..
Daarna hebben we nog gezellig wat gedronken op een terrasje..
Om 12.30 kwam het bootje ons weer halen om ons terug te brengen naar Albina.. Op Albina kregen we nog een lekkere maaltijd.. En daar kwam ons busje ons weer halen om ons naar huis te brengen..
Onderweg hadden we nog even pauze, op dezelfde plek als op de heenweg..
Om 17.00uur waren we weer thuis.. We werden helemaal voor de deur afgezet..
Om ongeveer 17.15uur stond het busje weer voor de deur.. Haha.. Ik had mijn i-pod namelijk laten liggen.. Is het niet mijn telefoon dan is het mijn i-pod.. owow.. Het moet niet gekker worden..
Om 17.30uur lag ik in mijn bed.. Ik was namelijk erg moe en we zouden die avond nog even bij La Caff wat gaan drinken.. Dus ik moest wel even voorslapen..
Om 19.30 kreeg ik een smsje van Daphne, of ik niet nog één uurtje wilde blijven liggen.. ‘heerlijk’ dacht ik.. Om 23.30uur werd ik wakker gebeld.. Ik vroeg me af hoelaat het was, want we zouden tenslotte nog weg gaan.. Nja.. Dat had natuurlijk geen zin meer..
Ik ben er toen nog maar wel even uitgegaan.. Want ik was bang dat ik anders de rest van de nacht niet meer zou kunnen slapen..
Om 00.30uur ging ik weer naar bed.. En werd zondagochtend om 07.30 weer wakker..
Dus ik heb mijn slaap wel weer ingehaald.. :D..

Zondag hebben we lekker uitgerust, nog gewerkt aan mijn opdracht, de was gedaan en me kamer een beetje netjes gemaakt..
Zondagavond hebben we met Nienke en Ties lekker gegeten bij ‘Garden of Eden’.. Een Thais restaurant.. Echt heel erg lekker.. Maar dat merkte we ook wel in onze portemonnee.. Maargoed.. Dat was het wel waard..

Ik denk dat jullie zo wel weer een beetje op de hoogte zijn ;)..

Het was echt een heel mooi weekend.. :)..

Hebben jullie nog iets leuks te vertellen?!

Tot mijn volgende verhaal..

Heel veel liefs.. En tot over 6 weken.. Hihi..

Hier is het nu bijna bedtijd.. Dus op z'n surinaams zeg ik: Sribi Switi..!!

  • 23 April 2008 - 09:35

    Jos:

    hoi Lissy
    ik miste je bericht al hahaha
    het kort af voor je en ik heb snel ff de fotos bekeken je hebt weer een mooi stukje van het land gezien. Hier is het weer gelukkig wat omgeslagen en hebben we voorjaar aar we iets mee kunnen.
    We zijn aan het uitbreiden ( het terras met tuinhuis wordt vergroot dus dat weer komt goed van pas.
    Groetjes jos

  • 23 April 2008 - 09:38

    Nicole:

    Heey Lissy, daphne en Nori,

    Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Jullie doen echt hele leuke dingen! en je heb gelijk wat je bent er nu toch!
    Wat gaaf joh met die schildpadden!
    En een mooie foto's! Lekker hoor met flits maar goed heb je teminste wel een mooie foto!
    Hier in nederland is het nu lekker weer, volgende week koninginnendag dus hoop dat het nog ff mooier weer wordt!
    Jammer dat jullie dit moeten missen, maar jullie hebben in Suriname genoeg leuke dingen om te doen! koninginnendag haal je volgend jaar wel weer in!!
    Nog maar 6 weken en dan komen jullie alweer terug! Wat gaat de tijd hard joh!
    Gaat het lekker met je opdrachten?
    Ik heb 3 en 4 af, 2 moet ik alleen nog in brengen en 1 afronden dan is het lekker klaar heerlijk!!
    Nou meiden geniet er nog lekker van, voor je het weet zit je weer in nederland!!
    Tot snel meiden!!

    Liefs Xxx Nicole


  • 23 April 2008 - 16:06

    Mama:

    Hoi lieve Lis,
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt!!Heb je nu nog wel genoeg fotoruimte over?
    Na deze foto's weet ik zeker dat ik ook een keer naar Suriname wil... ga je dan met me mee?
    Gelukkig is het weer hier nu lekker, en ik hoop natuurlijk dat het voorlopig zo blijft. Ik ben aldoor al lekker in de tuin aan het koetelen, en het knapt lekker op. Natuurlijk zit ik ook lekker in de zon...ik hoop maar dat jij ook nog wat weken zon krijgt..anders ben ik straks bruiner dan jij. HaHa
    Nou Lis ik spreek je snel weer! Dikke zoen!

  • 23 April 2008 - 17:52

    Marit:

    In 1 woord geweldig!!!! Gave foto's!!!!! Wow echt een super weekend was dat als k het zo lees en van je hoorde:) En wat mooi om die schildpadden zo in het wild te zien:) Toch nog steeds wel jaloers als je dit soort dingen doet hoor!! Super,, (alleen die slang... dat je dat durfde:))
    Enne, wat is het volgende dat je kwijt raakt??:P haha slimpiee.. njaa gelukkig zijn er daar aardige mensen die het even trg komen brengen!!
    Jeeeh nog 6 weken!!!!
    Tot snell meis
    XxX Marit

    ps. hier is trouwens niet veel bijzonders gebeurd,, iddd de afgelopen dagen heel mooi weer, vandaag ook maar nu regent het zomaar weer!! Zondag ga ik een paar daagies naar mn tante op Texel en woensdag koninginnendag;)
    Mn feessie was top! Was erg verwend..!De borrel nog gedronken????:P haha

  • 23 April 2008 - 18:03

    Michelle:

    Heej Lis!
    Wat supergaaf dat je de schildpadden hebt gezien!!! Renée had me ook al jaloers gemaakt met mooie verhalen en foto's en nou jij ook al!! Echt super voor je! Leuk dat je er zoveel mooie foto's op hebt gezet:D
    Ik heb helemaal niks nieuws te vertellen, alles gaat gewoon nog zn gangetje hier;)
    Heel veel plezier en succes maar weer deze week! De tijd vliegt voorbij zeg!
    Dikke kus Mies

  • 24 April 2008 - 10:40

    Els:

    Hoi Lis! Woww wat heb jij al veel meegemaakt daar zeg..!! :O en mooie foto's! Super tof, Volgens mij heb jij het daar wel naar je zin :D Ik vond het echt jammer dat ik niet mijn waarbenjij kon bijhouden in Hinterglemm:( Het ziet er allemaal zo gaaf uit op jouw site! Ik ben inmiddels alweer 2 weken terug, en ik kan je vertellen, het is wel weer wennen hoor als je weer "gewoon" thuis zit! Heel veel succes en plezier nog daar! Liefs, Els

  • 24 April 2008 - 13:59

    Els Joosten:

    als ik de foto's zie dan wil er toch ook wel een keer naar toe. schitterend.
    Voor ons begint het nu ook af te tellen nog 4 daagjes en dan naar de zon

    geniet er nog maar van
    els joosten

  • 26 April 2008 - 14:59

    Nancy:

    hallo lissy hoe gaat het met jou? goed met mij ook ik heb nu 2weken meivakantie heerlijk en het is hier heel mooi weer in nederland de zon schijnt volop en hoe is het in suriname? ook mooi weer of regent het nog? en wat een mooie foto's heb jij weer gemaakt een heleboel leuke foto's en jij heb nog steedts na jou zin daarzo in suriname dat is mooi ik was vandaag de stad in met mij moeder het was wel mooie weer daarvoor en toen kwam ik je kwam je opa en judith tegen even gepraat met ze en toen ging ik weer verder winkelen met mij moeder janny en zomteen komt sue-ahn bij mij eten en slapen tot zondag en ook nog eten bij mij hoor lissy want andré mij man is en weekendje weg met zijn fam en komt morgenavond weer terug zo dan weet jij het ook weer en lissy lukt het met al jou opdrachten? zoals ik gelezen heb dat jij een hartmissie doet en dat jij ook bij de operatie mee mocht kijken lissy ik wens jij heel veel succes met alles dikke kus nancy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lissy

Zoals jullie allemaal wel weten,, Ga ik 4 maandjes stage lopen in een ziekenhuis in Suriname :D,, In de stad Paramaribo,, Omdat ik best lang weg ben,, En jullie allemaal een beetje op de hoogte wil houden van alles,, Heb ik deze site,,

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 22376

Voorgaande reizen:

23 Januari 2008 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: